Banci cu mai putine comisioane: Bancile ar putea fi obligate să nu mai perceapă comisioane pentru administrarea, depunerea și retragerea de numerar din conturile curente de bază, potrivit unui proiect de ordonanță. Actul normativ ar urma să transpună o directivă privind serviciile de plată la nivel european și ar trebui să înlesnească accesul consumatorilor la serviciile bancare de plată, precum și să facă mai ușoară compararea costurilor între bănci, dar și transferul conturilor de la o bancă la alta.
În baza acestui proiect, redactat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC), pentru conturile curente care oferă sericii de bază – un termen nou introdus – clienții băncilor ar urma să nu plătească nimic.
Potrivit unui articol din proiectul de transpunere a Directivei 92/2014, instituțiile de credit sunt obligate să ofere gratuit serviciul de deschidere, închidere și administrare a unui cont curent de bază, dar și să nu taxeze serviciul de depunere și retragere de numerar.
În definirea termenilor, proiectul de ordonanță face distincție între serviciul de plată și operațiunea de plată, ultimul însemnând acțiunea inițiată de plătitor sau de beneficiarul plății de a depune, transfera sau retrage fonduri. Astfel, este neclar dacă banca nu are dreptul să ceară bani de la consumator pentru că îi oferă posibilitatea de a retrage bani de la un bancomat, dar poate să îi pună comision de retragere, ori dacă nu are voie să ceară nici un ban pentru astfel de operațiuni.
Întrebat de Profit.ro dacă este în intenția ANPC ca băncile să nu comisioneze efectiv operațiunile de retragere și depunere de numerar, președintele instituției, Marcel Bogdan Pandelică, a răspuns că aceasta este intenția Autorității, pentru conturile de bază.
„Sunt câteva operațiuni în interiorul administrării de cont pentru care propunerea ANPC este să fie gratuite”, a declarat Pandelică.
Președintele ANPC a spus însă că va reveni cu lămuriri suplimentare pentru o bună înțelegere a textului, având în vedere că formulările au fost preluate ad-literam din Directivă, scrie Digi 24.
Aspectele de interes din proiectul legislativ:
• Lista celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plăți – este esențial pentru consumatori să poată înțelege comisioanele, astfel încât să poată compara ofertele provenind de la prestatori de servicii de plată diferiți și să ia decizii în cunoștință de cauză cu privire la contul de plăți cel mai adecvat nevoilor lor.
Compararea comisioanelor nu poate fi realizată dacă prestatorii de servicii de plată utilizează o terminologie diferită pentru aceleași servicii și furnizează informații în formate diferite.
• Documentul de informare cu privire la comisioane și glosar – pentru a ajuta consumatorii să compare cu ușurință comisioanele aferente conturilor de plăți din piața internă în ansamblu, prestatorii de servicii de plată vor pune la dispoziția consumatorilor un document de informare cu privire la comisioane care să prezinte comisioanele aferente tuturor serviciilor cuprinse în lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plăți la nivel național. În documentul de informare cu privire la comisioane se vor utiliza termenii și definițiile standardizate stabilite la nivelul Uniunii. Documentul de informare cu privire la comisioane nu va conține alte comisioane. În cazul în care un prestator de servicii de plată nu oferă un serviciu care figurează pe lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plăți, acesta precizează acest lucru. Pentru a îi ajuta pe consumatori să înțeleagă comisioanele pe care trebuie să le plătească pentru contul lor de plăți, acestora li se va pune la dispoziție un glosar care să conțină explicații clare, fără caracter tehnic și lipsite de ambiguitate cel puțin pentru comisioanele și serviciile prevăzute în documentul de informare cu privire la comisioane. • Situația comisioanelor suportate – prestatorii de servicii de plată vor informa consumatorii gratuit și cel puțin o dată pe an cu privire la toate comisioanele percepute pentru contul lor de plăți, inclusiv, dacă este cazul, rata dobânzii pentru descoperitul de cont și rata dobânzii creditoare.
• Pagina web de comparare a comisioanelor – pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a obține informații imparțiale cu privire la comisioanele percepute și ratele dobânzii aplicate în legătură cu conturile de plăți, este necesară asigurarea existenței cel puțin a unui sit internet de comparare independent din punct de vedere operațional de prestatorii de servicii de plată. Potrivit proiectului, site-ul internet de comparare pot fi administrate de o autoritate publică și/sau de asociaţiile de consumatori luate în evidenţă de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor care desfășoară, de cel puțin 3 ani, activități în domeniul protecţiei consumatorilor de servicii financiar – bancare.
• Schimbarea conturilor – pentru a permite consumatorilor să schimbe contul de plăți, proiectul prevede o procedură clară, rapidă și sigură prin care prestatorii de servicii de plată vor schimba conturile de plăți, inclusiv conturile de plăți cu servicii de bază. Această procedură este urmată atât atunci când consumatorii doresc să își schimbe conturile de la un prestator de servicii de plată la altul, cât și atunci când consumatorii doresc să facă schimbul între conturi de plăți diferite în cadrul aceluiași prestator de servicii de plată. Orice comision pentru serviciul de schimbare a conturilor percepute de prestatorii de servicii de plată ar trebui să fie rezonabil și să corespundă costului real suportat de prestatorii de servicii de plată.
• Accesul la conturile de plăți cu servicii de bază – atunci când solicită sau accesează un cont de plăți, consumatorii rezidenți în mod legal în Uniune nu fac obiectul discriminării de către instituțiile de credit din motive de naționalitate sau loc de reședință sau din alte motive, după cum se prevede la articolul 21 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. Condițiile aplicabile deținerii unui cont de plăți cu servicii de bază nu trebie să fie discriminatorii.