Copiii de azi traiesc intr-o lume cu totul diferita de cea a generatiilor anterioare, astfel ca si comportamentele adultilor din jurul lor trebuie adaptate la noile realitati. Capacitatea de invatare, metodele, programul, atitudinea fata de scoala sunt schimbate, iar profesorii si parintii trec si ei printr-un proces de adaptare.
,,Un copil care a crescut inconjurat de device-uri electronice isi dezvolta mai usor capacitatile vizuale, astfel ca stilul sau de invatare va fi preponderent vizual. Atat parintii, cat si cadrele didactice, trebuie sa tina cont de acest aspect. In acelasi timp, copilul are acces, astazi, la mult mai multa informatie, din mediul online. Adultii trebuie sa se asigure ca acea informatie este potrivita pentru varsta lui, ca ii face bine. Ei mai trebuie si sa reuseasca sa ii stimuleze interesul pentru scoala, pentru invatare, sa il faca pe cel mic sa inteleaga ca nu toata informatia de care are nevoie este pe internet si, desemenea, sa invete sa diferentieze informatia corecta de cea inutila. Cititul de carti, interactiunea umana cu alti copii si cu adultii sunt esentiale pentru o dezvoltare fizica si mentala armonioasa”, spune psihoterapeutul Lorena Diaconescu.
Desi internetul si tehnologia sunt unelte pretioase in educatia moderna a copiilor, specialistii avertizeaza ca acestea trebuie folosite cu masura si alternate cu alte tipuri de activitati. Astfel, in etapa de dezvoltare 6-12 ani, durata de folosire a ecranelor este de 2 ore pe zi, iar dupa 12 ani poate ajunge la 3 sau chiar 4 ore, dar nu legate. Atunci cand acesti timpi sunt depasiti, apare pericolul unor probleme de sanatate sau de comportament.
,,Tulburarile de somn, de alimentatie, de dispozitie, ameteala, scaderea dramatica a capacitatii de concentrare, diminuarea atentiei, postura incorecta sau deficientele de vedere sunt principalele probleme care pot aparea din cauza excesului de tehnologie. Apoi, asa cum spuneam, exista si problema calitatii informatiei din mediul online. Stiti deja consecintele jocului ,,Balena albastra”, care era extrem de popular in urma cu cativa ani”, completeaza Lorena Diaconescu.
Organizarea, cheia succesului
Pentru o dezvoltare corecta si rezultate bune la invatatura, un program bine organizat este esential, sustin expertii. Daca la varste mici, adultii sunt responsabili de crearea programului, pe masura ce cresc, copiii trebuie sa stie cum sa se organizeze singuri, pentru a fi eficienti in procesul de invatare, dar si pentru a avea timp de activitatile care le aduc satisfactie si bucurie.
,,Responsabilizarea copilului, pe masura ce creste, inseamna si sa il invatam sa isi organizeze timpul, sa prioritizeze anumite activitati si sa isi stabileasca obiective de viitor. Parintii si cadrele didactice trebuie sa se informeze periodic in legatura cu modificarile de comportament si cu reactualizarea nevoilor copiilor si adolescentilor. Astfel, am initiat proiectul “Invatatura – drum si orizont” cofinantat de Primaria Sectorului 2 si pe care il derulam in unitatile scolare din sectorul 2. Recomandarile pe care le oferim copiilor prin teatru, joc, exercitii si metode non-formale de educatie, sunt bine venite mai ales acum, in context pandemic, pentru ca se pot bucura de timp de relaxare invatand cu placere”, completeaza psihoterapeutul.