Odată cu mediul de afaceri și progresul tehnologic se schimbă și setul clasic de abilități căutat de către angajatori. În mai puțin de patru ani, majoritatea companiilor vor căuta calități cu totul diferite de cele pe care le caută azi în angajatul perfect.
Într-un raport intitulat ”The Future of Jobs” au fost intervievați mai bine de 350 de angajatori din nouă industrii, din cele mai performante economii ale lumii. Iată care sunt cele 10 abilități pe care respondenții le-au așezat în topul cerințelor pentru anul 2020.
10. Flexibilitate cognitivă
Flexibilitatea cognitivă este abilitatea de a te concentra simultan la mai multe sarcini, ori concepte. În prezent, aceasta nu este o cerință obligatorie a angajatorilor, însă va fi începând cu 2020.
Conform raportului, respondenții au spus că foarte multe joburi vor necesita un nivel mai înalt al abilităților cognitive, printre care creativitatea, logica și capacitatea de a rezolva probleme rapid.
9. Abilitatea de a negocia
În general, abilitățile interpersonale vor deveni din ce în ce mai importante. Acest lucru se va întâmpla deoarece capacitatea de a socializa aparține, cel puțin deocamdată, în exclusivitate oamenilor.
În 2020, capacitatea de a negocia va fi cerută cu precădere în domeniul IT. Va fi, de asemenea, o componentă importantă în arte și design.
8. Orientarea către client
Tot o abilitate socială, orientarea către client va deveni mult mai importantă decât în prezent. Accentul se va pune pe empatie și pe capacitatea de a a-i ajuta pe ceilalți în mod constant.
Acest set de abilități sociale devine din ce în ce mai vital în contextul în care foarte multe joburi vor fi preluate de către roboți și mașinării.
7. Capacitatea de a lua decizii
Această abilitate se situează pe locul 8 din 10 în prezent, însă până în 2020 se pare că va urca pe locul 7. Este vorba despre un sistem de abilități, de fapt, care însumează capacitatea de a analiza în mod corect datele și de a lua o decizie în baza acestora.
6. Inteligența emoțională
Poate că roboții vor fi capabili să îndeplinească foarte multe sarcini, dar cu siguranță nu vor fi capabili să dea dovadă de inteligență emoțională. Tocmai de aceea vor fi căutați acei angajați capabili să fie receptivi la reacțiile și nevoile celor din jur.
Această abilitate va fi importantă nu numai în client service, ci și în managementul intern al companiilor.
5. Coordonarea cu echipa
Un alt lucru pe care roboții nu vor fi capabili să-l facă prea curând va fi să se coordoneze cu echipa.
4. Managementul resurselor umane
Managementul resurselor umane reprezintă capacitatea de a motiva colegii și subordonații, de a-i ajuta să se dezvolte în cadrul companiei și de a identifica cel mai bun om pentru un anumit job.
Raportul specifică faptul că această calitate va fi cerută mai ales în rândul managerilor din domeniul energiei și media.
3. Creativitatea
Creativitatea va urca de pe locul 10 pe care îl ocupă în prezent pe locul 3 în topul cerințelor angajatorilor în anul 2020. Datorită avansului noilor tehnologii va fi nevoie de oameni foarte creativi care să găsească noi modalități de a aplica și utiliza aceste tehnologii pentru a crea servicii și produse noi.
2. Gândirea critică
În 2020 angajatorii se vor concentra într-o foarte mare măsură pe a găsi oameni capabili să gândească critic, să folosească logica și rațiunea pentru a evalua punctele tari și punctele slabe ale diferitelor soluții propuse.
1. Capacitatea de a rezolva probleme complexe va fi pe primul loc în topul abilităților cerute de angajatori în 2020
Chiar dacă a crescut cantitatea de date pe care le avem la dispoziție pentru a lua anumite decizii, capacitatea de a rezolva probleme complexe rămâne deosebit de importantă.
Respondenții din cadrul studiului menționat au spus că aceasta este cea mai căutată calitate în prezent și va rămâne la fel de relevantă și în noul deceniu. Conform raportului, 36% din toate joburile vor necesita abilitatea de a rezolva probleme complexe în 2020.